اتوماسیون صنعتی

برق و اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون صنعتی

برق و اتوماسیون صنعتی

  • ۰
  • ۰

رله حالت جامد یا SSR، یک دستگاه الکترونیکی است که از قطعات نیمه هادی نظیر تریستور، ترایاک و ماسفت برای سوئیچ کردن مدارات استفاده می‌کند. این تجهیز به عنوان یک واسط بین برق شبکه و مصرف‌کننده عمل می‌کند، به این معنا که با استفاده از یک سیگنال با توان کم، می‌تواند یک مدار با ولتاژ بالا را کنترل کند. معمولاً این نوع رله‌ها بدون کنتاکت متحرک عمل می‌کنند و این ویژگی به آن‌ها این امکان را می‌دهد که با فرکانس‌های بالا همچنان به خوبی عمل کنند.

برای فعال‌سازی SSR، با اعمال یک سیگنال ولتاژ پایین به ترمینال‌های ورودی (کنترل) آن، رله فعال می‌شود. این عمل باعث می‌شود چراغ سوئیچ الکتریکی در انتهای SSR روشن شده و ترمینال‌های خروجی به هم متصل شوند (اتصال بسته شود). در این حالت، فاز از ترمینال‌های خروجی عبور کرده و به مصرف‌کننده می‌رسد. در پایان، با اعمال نول به مصرف‌کننده، می‌توانیم آن را خاموش کنیم.

پس از توقف سیگنال ورودی، SSR غیر فعال می‌شود و ترمینال‌های خروجی به حالت استراحت در می‌آیند (اتصال باز می‌شود). این تجهیزات به دلیل عدم وجود کنتاکت مکانیکی، از فرسایش، جرقه‌زنی، لرزش و آسیب‌های ناشی از ضربه جلوگیری می‌کنند. همچنین، با سرعت بالا سوئیچ می‌کنند و قادر به تحمل جریان بالا و بدون نیاز به خنک‌کاری هستند. رله SSR آتونیکس به علاوه عمر طولانی دارد و قابلیت سوئیچ کردن سیگنال‌های کم توان یا هم‌زمان در خروجی AC یا DC را داراست.

  • ۰۲/۱۰/۰۴
  • دلسا کریمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی